Jak reportovat “výsledky” PPC reklamy? Jednoduše přes Data studio 💙

Je to již nějaký pátek, co jsme si v PLACEMENT.cz řekli, že se budeme snažit automatizovat vše, co nám jen trošku bude dávat smysl. Přemýšleli jsme kde začít a když jsme se podívali na seznam činností, které děláme a jdou automatizovat, tak reporting byla hlavní priorita. A to hned ze dvou důvodů:

  1. úspora času (přepisovat ručně čísla ze systémů do excelovské tabulky je v dnešní době hřích!)
  2. chybovost (jsme prostě jen lidi, a tak děláme chyby)

via GIPHY

Skripty + excel

Když jsme věděli, že musíme naše “pravěké” ruční reporty posunout na vyšší level, tak jsme začali zjišťovat, jaké jsou vlastně možnosti. Jako první nás napadly skripty + excel. Dávalo nám to smysl, protože bychom využili naše excelovské reporty a jen automatizovali přenášení dat. Navíc se skripty běžně pracujeme, takže se tato kombinace zdála jako nejrychlejší a nejjednodušší.

Bylo zde jedno “ale”.  Skripty nejsou vždy úplně spolehlivé a občas se stane, že nějaký vypadne a musí se řešit opravy. Což u pravidelného reportingu desítek klientů není ideální a asi to znáte sami, když se má něco pokazit, tak se to pokazí v ten nejhorší čas a všude. Proto jsme si říkali, že se ještě zkusíme podívat po jiném řešení.

Data studio

Po nějaké době hledání jsem narazil na Twitteru na Tomáše Hanáčka, který se zmiňoval o tom, jaké jsou zajímavé možnosti při práci s Data studiem. Jelikož jsem už nějakou dobu Data studio znal, tak jsem si říkal, že mu dám druhou šanci a zkusím prozkoumat, jak se ten nástroj posunul. Velice mě překvapilo, jak se z nástroje, který nebyl ze začátku skoro použitelný, stal tak zajímavý nástroj pro reporting.

Začal jsem si proto s Data studiem hrát, ze začátku jsem byl nadšen, jenže postupem času jsem zjišťoval, že na spousty věcí neumím přijít a začal jsem být docela frustrovaný. Dostal jsem se do slepé uličky. Ve firmě jsme věděli, že je to nástroj, který chceme používat. Ale nevěděli jsme, jak s ním pracovat, abychom do něj dostali vše, co potřebujeme. Proto jsme se rozhodli oslovit Tomáše, aby nám s tím pomohl.

Tomáš nám připravil skvělou šablonu, kterou jsme si vizuálně upravili pro naše klienty a v podstatě bylo rozhodnuto, od teď už využíváme jen automatizovaný report přes Data studio! Už žádné ruční reporty 1x týdně/měsíčně. Už žádná chybovost. Navíc neustále aktuální online report. Klientovi tak stačí jen url odkaz a může se kdekoliv a kdykoliv dívat, jaké výsledky mají PPC reklamy.

Jak na to?

Jelikož jsme z Dat studia nadšeni, a to nejen my, ale také naši klienti, tak jsme se rozhodli sepsat návod, jak si můžete zapracovat Data studio také vy. Není to raketová věda a jelikož vidíme, jak se posouvá přemýšlení a vyhodnocování PPC reklam u našich klientů díky těmto reportům. Tak věříme, že takto dokážeme pomoci i spoustě dalším inzerentům v Česku.

Jako první si musíte srovnat, odkud chcete vyhodnocovat data. Zda chcete “slepě” vyhodnocovat data z PPC systémů. Anebo zkombinujete náklady z PPC systémů a tržby z Analytics. Pokud si k tomu budete hrát s různými atribučními modely, tak za nás velký palec nahoru. Nechci nikomu diktovat odkud by měl vyhodnocovat data, nám dává smysl vyhodnocovat druhou metodou. Tedy kombinace nákladů z PPC systémů a tržeb dle Analytics.

Pokud jste stejného názoru, tak si musíte položit jako první otázku: Jak dostat náklady z PPC systémů do Analytics?

Možností je spousty, my jsme se soustředili opět na tu nejednoduší a automatizovanou. Aktuálně využíváme 2 varianty:

  1. Mergado – velmi jednoduše importujete náklady z Skliku do Analytics a udržíte dat aktuální, ale více systémů bohužel zatím importovat neumí. Měsíční poplatek
  2. Analytics-importer.cz – umí v podstatě podobný import jako Mergado, ale navíc umí importy z dalších systémů (heureka.cz, heureka.sk, zbozi.cz a Facebook ads). Navíc je do určité míry ZDARMA

Jakmile máte všechny data v analytics, tak už vám nic nebrání vše dostat do Data studia a pohrát si s vizualizací. Pokud by vás zajímaly další možnosti importů dat, tak doporučujeme prostudovat tento článek.

 

Jak může vypadat report? A jak nám pomáhá?

Důležité je pochopit, že není možné vytvořit jeden report a ten napojit na všechny klienty stejný. Každý klient je specifický a potřebuje vyhodnocovat něco jiného. Proto jsme si vytvořili jeden vzorový report, který si následně upravujeme pro každého klienta.

Jak vzorový report může vypadat? Rozdělili jsme si jej do více částí:

  1. celkový PPC report (kompletní měsíční výkonnost všech PPC zdrojů)

Tento report je ideální pro celkové zhodnocení, jak na tom placené kanály jsou v jednotlivých měsících a meziročně. Díky těmto reportům dokážeme celkem jednoduše určit, zda se daří plnit cíle, pracovat se sezónností, sledovat celkový vývoj obratu a PNO (popřípadě ROAS apod.).

2. report dle jednotlivých zdrojů s rozpadem na kampaně (Ads, Sklik, FB Ads, Heureka, apod.)

Celkový report dle měsíců je určitě fajn, ale pokud chcete hodnotit jednotlivé kanály více do hloubky, tak si je musíte rozdělit minimálně dle jednotlivých kampaní, popřípadě sestav, klíčových slov apod. Tato část reportu je nejdůležitější pro PPC specialistu, a proto doporučuji pro každého klienta upravit individuálně a vizualizovat si zde co nejvíce důležitých dat.

Takto si můžeme do data studia přidat všechny placené kanály, které využíváte a detailně je tak vyhodnocovat na jednom místě.

TIP: Do reportu můžete zobrazovat také vyhledávací dotazy a podobné důležité detaily kampaní.

 

3. celková výkonnost e-shopu/webu

Tento poslední report je spíše jen jakýsi bonus pro klienty, aby měli na jednom místě nejen report výkonnostní kanálů, ale také celého projektu. Opět tak jde jednoduše vyhodnotit, jak si e-shop celkově stojí, jak se mění měsíční a meziroční výkonnost apod.

TIP: Přidejte si do celkového reportu nejprodávanější produkty, tím získáte přehled, co funguje v PPC vs. E-shop.

 

Jelikož Data studio umožňuje spousty možností, vizualizací a neustále přibývají nové. Tak je důležité si určit, co vlastně vše chcete vyhodnocovat a až následně se pustit do tvorby reportu. Následně je potřeba report revidovat a upravovat dle vašich potřeb, jen tak dokážete udělat správná rozhodnutí. Není nic horšího, než špatně vyhodnotit data a následně provést změny, které mohou výsledky zhoršit.

Pokud se vám náš vzorový report líbí a chtěli byste jej použít, tak se stačí prokliknout zde.

Následně si vytvořte kopii reportu (musíte být, ale přihlášeni v účtu Google), propojte s účtem Google Analytics a doplňte metriku PNO (popřípadě klidně můžete ROI apod. to je na vás). Pokud do vše tabulek a červeně označených polí doplníte vytvořenou metriku PNO, tak máte základní report v podstatě hotov.

Natočil jsem pro vás podrobný návod, jak jednoduše použít vzorový report.

Jak jde na videu vidět, těch možností, co vše lze v data studiu dělat, je spousty. Doporučuji vám si Data studio nastudovat, budete velmi mile překvapeni, co vše umí a jak si jej můžete jednoduše přizpůsobit pro svou potřebu.

Inspiraci, jak nad reporty uvažovat si také můžete přečíst v článku od Michala Kubíčka, kde popisuje, jaké nástroje testuje, používá a jak nad tím jako majitel e-shopu přemýšlí.

Jaké máte zkušenosti s Data studiem, popřípadě reportingem vy? Věříme, že náš report není jediný správný a nejlepší. Proto budeme rádi, za vaše komentáře, ukázky a další nápady na reporty.

Příspěvek byl publikován | Rubrika: Analytika a reporting | Štítky: , , , | Autor: .

Autor: Jakub Herrmann

PPC reklamě se věnuji přes 7 let. Nejdříve jsem pracoval v agentuře a asi před 5 lety jsem se rozhodl jít na „volnou nohu“. Primárně se zaměřuji na výkonnostní kampaně na Google, Seznam.cz a také Facebooku. Můžeme se potkat na konferencích, kterých se aktivně účastním. Také přednáším, např. na Barcampu. Důkladně mě vyzpovídal Mladypodnikatel.cz V agentuře PLACEMENT.cz mám na starosti: Vedení týmu a PPC kampaní. Rozsáhlé strategie PPC kampaní klientů. Specializace (oblíbený) typ kampaně: Search, display a Facebook kampaně.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.