Blog
Návod: Jak vynulovat neplatnou transakci v Google Analytics?

Návod: Jak vynulovat neplatnou transakci v Google Analytics?

Analytika a reporting E-shop PPC
Vít Kahánek | Analytik a PPC specialista

Vít Kahánek

15.02.2022
·
4 min čtení

Poměrně často se setkávám s tím, že se do Google Analytics (GA) u e-shopů dostávají transakce s obří hodnotou, které tam nemají co dělat a výrazně mi zkreslují data. Stává se to z různých důvodů. Může jít o nějakého vtipálka, záškodníka z řad konkurence nebo třeba technický problém v podobě opakovaného načítání děkovné stránky apod. Ať už je to z jakéhokoliv důvodu, nechceme mít v našich přehledech významně nepřesná data. Zde přichází zádrhel, protože co se jednou v GA objeví, to již nelze vymazat (kromě třeba importů nákladů a dalších externích dat). V tomto návodu si tedy ukážeme, jak se takových nežádoucích transakcí skoro zbavíme pomocí záporných transakcí.

Google Hit Builder

Nyní se zde zaměřím na klasické Universal Analytics. K tomu abychom mohli špatnou transakci v GA vynulovat, využijeme nástroj od Google, který se nazývá Hit Builder a najdeme ho na této adrese https://ga-dev-tools.web.app/hit-builder/. Jak už název nástroje napovídá, budeme se přes tento nástroj snažit vytvořit hit (požadavek), který pošleme do GA a ten nám zajistí vynulování požadované transakce. Při rozkliknutí výše uvedeného odkazu je potřeba se do Hit Builderu přihlásit. Je důležité se zde přihlásit pod účtem, který disponuje přístupem k GA službě, ze které budeme chtít špatnou transakci smazat.

Jak poznám špatnou transakci?

Špatnou transakci je těžké poznat, pokud do GA chodí velké množství objednávek a její hodnota odpovídá běžné hodnotě transakcí. Pokud chceme mít data úplně čistá, doporučuji si udělat export transakcí přímo z e-shopového systému a následně exportovat transakce z GA a například v Excelu porovnat skutečné ID transakcí s daty v GA a následně špatné transakce vynulovat. Nás však nejvíce trápí transakce, které data zkreslují dramaticky a jsou na první pohled do očí bijící, jako nesmyslná tržba z obrázku níže.

Kde najdu potřebné údaje o špatné transakci?

Abychom mohli špatnou transakci z GA vyloučit, potřebujeme znát určité údaje, které později použijeme v Hit Builderu. Údaje o transakcích se nacházejí v reportech Konverze – Elektronický obchod – Výkon prodeje. Zde si v určitém období seřadíme podle sloupce Tržby sestupně a v prvním řádku nám vyleze naše škodná. My již z předchozího screenu víme, že zdrojem této fake transakce byl facebook / cpc a tak nyní pomocí sekundární dimenze přidáme sloupeček kampaň a nyní víme vše důležité.

Tvorba hitu

Nyní přejdeme do Hit Builderu a vyplníme požadované parametry dle níže uvedeného návodu:

  • parametr v ponecháme s hodnotou 1
  • parametr t změníme na transaction
  • pod parametrem tid v menu vyplníme požadovanou GA službu, kde budeme hit posílat
  • parametr cid vyplníme pomocí šipky v kolečku
  • následně budeme přidávat další parametry a nejprve vyplníme parametr ti a hodnotu dáme ID transakce z GA
  • přidáme parametr tr s hodnotou ze sloupečku Tržby v GA a musíme doplnit – místo desetinné čárky tečky!
  • parametr ts s hodnotou Dopravy a opět znaménko minus a tečku místo desetinné čárky
  • stejně doplníme parametr tt pro hodnotu Daně
  • parametr cu s hodnotou měny – v našem případě EUR (CZK – česká koruna, USD – americký dolar)
  • parametr cs pro zdroj
  • parametr cm pro medium
  • parametr cn pro název kampaně

Validace hitu

Nyní musíme kliknout na tlačítko VALIDATE HIT a nechat builder zkontrolovat, zda je hit validní pro odeslání do GA.

Odeslání hitu do Google Analytics

Pokud je hit validní, můžeme pomocí tlačítka SEND TO GA odeslat hit do Google Analytics.


Závěrečná kontrola

Pokud vše proběhlo v pořádku, měli byste vaší špatnou transakci v GA stále vidět, již ale s nulovými hodnotami, takže vám nebude zkreslovat hodnotu tržeb a přínos jednotlivých marketingových kanálů.

Pár důležitých poznámek na konec

Možná se ptáte, proč jsem nevyužil možnost poslat tuto transakci do GA jako vratku a použil jsem tzv. zápornou transakci? Učinil jsem tak z toho důvodu, protože se o vratku nejedná. Tato transakce byla chyba a pokud někdo v rámci GA sleduje vratky, pouze bych tím udělal to, že mu zkreslím statistiku vratek.

Je důležité vytvořit hit naprosto přesně tak, jak jsem popsal výše a než ho odešlete do GA, pečlivě ho radši několikrát zkontrolujte.

Začněte biddovat jednoduše se Simple Bidding

Začněte biddovat jednoduše se Simple Bidding

Srovnávače zboží

Nikola Holušová Specialista na zbožové srovnávače a PPC

10.03.2022
·
2 min čtení
Otestovali jsme za vás – Jednoduchá obsahová kampaň v Skliku

Otestovali jsme za vás – Jednoduchá obsahová kampaň v Skliku

PPC Případová studie

Lukáš Nemček PPC specialista

25.01.2022
·
2 min čtení
Rubriky