2020 upřímný flashback: Bylo to jako na houpačce

Rok 2020 je za námi a přinesl toho poměrně hodně a zde je shrnutí toho nejdůležitějšího z našeho pohledu. Dovolím si skočit do toho rovnou po hlavě…

Na začátku loňského roku, kdy si dáváme různá předsevzetí, hlavně ty ambiciózní (čtěte mezi řádky – ta přehnaná), naplánovali jsme si i my pro rok 2020 cíl, že jako agentura meziročně vyrosteme o 40 %. Jestli se nám to povedlo a co všechno jsme v předešlém turbulentním roce prožili, si přečtěte v následujícím “punkovém” shrnutí.

Leden – plný plánů a odvážných ambicí. Člověk míní Covid mění

Jakmile jsme sestavili náš první finanční plán, paradoxně se začali ozývat první, řekněme, nespokojení klienti ohledně aktuálních výsledků PPC kampaní nebo jejich průběhu (zejména cestovní kanceláře). Majitelé cestovek začali “plašit”, když klesaly poptávky. Zajímavé bylo, že někteří z nich hledali hned na první dobrou chybu v PPC kampaních, nově nastavené strategii nebo prostě v online marketingu. 

Jako jejich partner jsme tohle samozřejmě nenechali jen tak. Pustili jsme se do hloubkového prověřování a po hardcore analýzách jsme došli jednoduše k tomu, že problém není v technickém řešení kampaní, ale první náznaky ukazovaly, že jde o daleko větší problém. Lidé přestali plánovat dovolenou, neutráceli, báli se, co bude a vyčkávali. Přesně tohle byl pro mě “první signál”, že se něco blíží. Přece jen, v době relativního blahobytu takové spotřebitelské chování nebylo obvyklé. 

Jak RůžovýSlon.cz našel svůj marketingový bod G

V druhé polovině ledna jsme v Ostravě spolu-pořádali již 71. IMsraz.cz. Offline setkání okořenil náhled do marketingového zákulisí a pikantní strategie sexshopu RůžovýSlon.cz. Přednášející byli hodně otevření, odkryli spoustu interních dat, unikátní know-how a na jejich žádost se nepořizoval žádný záznam pro zveřejnění. Do budoucna určitě doporučuji chodit na tyto Internet Marketingové srazy osobně :).

Únor – Proč (ne)dopadla BILLA Travel a PENNY dovolená

Po dlouhých jednáních a různých eskapádách jsme měli paradoxně štěstí v neštěstí. V únoru jsme přijali velmi zajímavou výzvu a rozšířili naše portfolio o nové klienty BILLA Travel a PENNY dovolená. Stála před námi nová příležitost – velký klient se známým brandem. Nicméně, podali jsme si ruce právě v době, kdy už čekal za rohem lockdown, první vlna epidemie a doslova uzavření cestovního ruchu. Osud to prostě viděl jinak a připravoval většinu nás na krizi. (Poznámka pro čtenáře, kteří nejsou z oboru: Tohle je právě jeden z těch klientů, které když získáte a předvedete se – je velmi pravděpodobné, že se Vám otevřou dveře k ještě větším klientům, brandům a příležitostem.)

Raketa! Rostoucí cena PPC reklamy 

V rámci 72. setkání (IM sraz) můj společník Jakub představil žhavé téma – Jak roste cena PPC reklamy a jak s tím můžeme bojovat? Povídání se neslo v duchu otázek: Jak konkurence ovlivňuje zvyšování ceny za proklik a snižování konverzního poměru nebo jaké jsou rozdíly u konkurentů, kteří nás ovlivňují? Tentokrát pro vás máme i záznam Jakubovy přednášky, poslechněte si ji tady https://www.youtube.com/watch?v=yxHprYuCjtM&t=2033s 

A to jsme tehdy nevěděli, že ceny PPC reklamy teprve porostou raketově vzhůru (u některých oborů), protože většina inzerentů i našich klientů bude muset reagovat na změny, logicky se chopit příležitosti a přesunout nové projekty a marketingové rozpočty do online prostředí.

Na další, již 73. akci IM sraz, jsme plánovali pozvat Honzu Kvasničku, ale jak asi tušíte, museli jsme konání odložit na dobu neurčitou.

Březen – (po)zastavení nejen agenturního života

Březen byl zvláštní měsíc. Nevím, čím začít, zkusím to vzít postupně. Do týmu jsme přivítali nového kolegu Filipa Šamárka, který své předchozí zkušenosti sbíral v bezpečnostní agentuře, kde měl mimo jiné na starosti také správu PPC reklam. Nebyl tedy v PPC reklamě žádný nováček.

Filip po předchozí domluvě nastoupil v pondělí 16. března, hned na druhý den ale budovu s naší pronajatou kanceláří uzavřeli, takže jsme se v agentuře všichni přepnuli na režim “home office” z důvodu nástupu 1. vlny koronaviru. Asi není třeba zmiňovat, že se tím pádem “zkomplikovalo” minimálně zaškolení nového člena týmu, které nakonec muselo probíhat vzdáleně – online. Nevěděli jsme, jak moc to bude efektivní, ale za zkoušku to stálo. Když nad tím nyní zpětně přemýšlím, stihli jsme Filipovi založit e-mailovou schránku, v rychlosti vysvětlit jak funguje, podepsat pár nutných dokumentů a to bylo na delší dobu vše.

Nikdo z nás na pandemii a její okolnosti nebyl připravený. Majitelé podniků byli v jednom kole a absolutně nestíhali, nebo se jejich byznys úplně zastavil. Najednou byl kurevský rozdíl v tom, co děláte – zaběhlý ač průměrný e-shop s textilem a šicími stroji byl nad vodou a naopak místní nejlepší restaurace nebo fitko s pevnou základnou věrných zákazníků se začala topit. Ano, krize začala.

Nouzový stav nám dal stopku

Náš agenturní byznys přičichl ke krizi ve chvíli, kdy z týdnu na týden přestaly přicházet úplně nové poptávky. Ze dne na den nám volali někteří klienti a zastavovali aktuální spolupráci nebo rušili naplánované akce a kampaně. (Mně osobně tehdy nejvíce nevyhovovalo, že jsme nevěděli, kdy to skončí.)

Vzpomínám si na poslední březnový pátek odpoledne, kdy jsem vzal telefon, obvolal všechny klienty a zeptal se jich jednoduše na pár věcí jako: Jak to u vás vypadá? Jak se cítíte? Mění se nějak krátkodobě nebo dlouhodobě naše strategie? Jak vám my jako externí dodavatel (partner) můžeme pomoci? 

Zajímavé bylo, že se z toho přirozeně stala malá tradice a v průběhu první vlny jsme si každý pátek volali s těmi nejvěrnějšími klienty a dokázali jsme tak poměrně rychle, troufám si říct i úspěšně, reagovat na změnu stavu, příležitost a nadcházející krizi, která na začátku vypadala, že bude rozhodně kratší.

Krize, pokles příjmů a nové scénáře

Zkusím ještě více poodhalit, jak se nás tohle složité období dotklo, jakožto dodavatele PPC reklamy. Klienti, kteří přerušili naši spolupráci byli hlavně z těchto oborů:

  • fitness
  • cestovní kanceláře
  • letní festivaly a veškeré akce 

Dále šlo o klienty, které vláda neomezila přímo, ale i tak se jich nouzový stav dotkl ze strany dodavatelů, partnerů, nakažených lidí ve firmě nebo se prostě jenom “lekli” a šetřili nárazově náklady.

  • kosmetika
  • prodejny se zdravotnickou obuví a analýzou chodidel (uzavření poboček)
  • prodej a montáž solárních systémů a fotovoltaiky
  • bytové doplňky a dekorace 
  • prodej nákupních tašek a kabelek
  • prodej kloubní výživy pro domácí mazlíčky

K tomu se váže další nechtěný paradox. PPC reklamě dali stopku téměř všichni klienti od kolegyně Míši Špačkové, která, když to řeknu “napřímo” neměla najednou skoro co dělat. Ti ostatní klienti byli spíše jednotky, kdy se ztráta rozprostřela mezi zbytek týmu. 

Pro naši agenturu znamenala ztráta klientů samozřejmě také pokles příjmů v průměru okolo 20 – 30 %, a to během velmi krátké doby, konkrétně, jednoho měsíce. Plně si uvědomuji, že jsou na světě a kolem nás byznysy, které to zasáhlo mnohem více. Nicméně, i my jsme na to museli reagovat, podívat se na čísla ve finančním plánu a zavést třeba krizový postup. 

V následujícím grafu také odhaluji tři hlavní meziroční scénáře:

  • krize a pokles o 20 % 
  • plán růstu o 40 %
  • jak jsme reálně dopadli 

Uvedené finanční ztráty šly poměrně jednoduše “vyčíslit” kvantitativně. Na druhou stranu chci ukázat také “nepřímé náklady”, které u nás na konci března vypadaly takto:

  • nový nezaškolený zaměstnanec, který byl druhý den na home office
  • kolegyně Míša téměř bez svého běžného klientského portfolia 
  • zastavený přísun nových poptávek
  • postupné rušení plánovaných aktivit ze stran klientů

Hádám, že by se našel někdo, kdo by za této situace “sekal” (náklady pro firmu), nicméně, my jsme si hned na začátku říkali, že tohle není řešení a chceme dělat všechno proto, abychom tohle období zvládli. Naštěstí se nám to za pomocí pár opatření povedlo.

Má plánování v dnešní době smysl?

Za mě rozhodně ano. Minimálně je dobré mířit na “nějaké číslo” a průběžně vyhodnocovat, jak si stojíme. Jsem zastáncem, řekněme, spíše KRÁTKODOBÝCH plánů (měsíční, kvartální a roční délky) než těch DLOUHODOBÝCH typu -> Kde se vidíš za 5 let? 

Budu rád za Vaše případné komentáře, navázání na mé myšlenky nebo zpětnou vazbu – jak loňské nešvary dopadly u Vás?

Jaro – úspěšná case study a další pomoc klientům

V dubnu a květnu jsme se s trhem podělili o případovou studii, kterou jsme vypracovali ve spolupráci s Googlem. Jsme rádi, že jako Google klíčová agentura pro ČR* jsme jedni z mála, kteří tuto možnost spolupráce mají. Přesvědčte se sami v naší historicky první případové studii na téma: Jak jsme zvýšili klientovi D-SPORT tržby téměř o 40 % a ušetřili 100 000 Kč.

 https://blog.placement.cz/2020/04/18/pripadovka-jak-jsme-klientovi-d-sport-zvysili-trzby-temer-o-40-a-usetrili-100-000-kc/

*Také loni jsme si udrželi “status” klíčový Google Partner pro ČR. Díky tomu máme stále jako první přístup k novinkám, které aplikujeme na naše klienty a možnost konzultací s profíky z Googlu ohledně konkrétních klientů a jejich problémů. Hodí se říct jedna věc ;-). V souvislosti s děním ve světě se Google rozhodl status Klíčová agentura prodloužit všem stávajícím držitelům z roku 2019, a to až do doby spuštění nového programu Google Partners v roce 2021. Věřím, že letos opět obhájíme tuhle pozici.

V rámci interních novinek jsme týmu na konci dubna představili nový český projektový nástroj Freelo, který jsme začali všichni používat. Na stránkách projektu najdete také rozhovor s mým společníkem Kubou pod názvem: Jak specialisté na PPC reklamu z PLACEMENT.cz kormidlují milionové kampaně přes Freelo. https://www.freelo.cz/cs/pripadove-studie/placement

V neposlední řadě jsme se snažili pomoci klientům, kteří byli situací okolo pandemie zasaženi nejvíce. Rozhodli jsme se, že některým věnujeme navíc čas zdarma na optimalizaci, jiným jsme navrhli po opětovném otevření jejich byznysu (podniku) a znovuspuštění PPC kampaní bezplatnou optimalizaci na jeden měsíc nebo výrazné snížení hodinové sazby. Mrkněte, jak to vypadalo v praxi a jak naši klienti reagovali třeba v emailu.

*** Pomoc byla určena především malým a středním firmám a živnostníkům, jejichž podnikání je vlivem šíření koronaviru nejvíce zasažené. Jedná se o cestovní kanceláře, restaurace a provozovatele fitness-center.

 

Léto – malé výročí a CSS program Mangolino

Začátkem léta jsme našim klientům nabídli možnost zapojit se do CSS programu Mangolino, kde jsme uzavřeli partnerství s agenturou Proficio. Přiblížím to ve zkratce – s CSS programem lze ušetřit v Google Nákupech až 20 % inzerentních nákladů. Pokud se chcete se do programu zapojit, přesuňte se na náš blog. https://blog.placement.cz/2020/06/10/google-css-program/

Kromě toho náš kolega Aleš přišel s článkem, ve kterém rozebíral další žhavé téma: Jsou investice do obsahových kampaní jen vyhozené peníze? Jsem si jistý, že Vás článek přesvědčí o opaku. https://blog.placement.cz/2020/07/30/je-obsahova-kampan-ztrata-casu-a-penez/

Poprvé ve své pracovní kariéře jsem narazil na klienta řekněme “zm*da”. Jak říkám v úvodu nechci to rozvádět, ale poprvé v životě jsem si vyzkoušel to jak to funguje s právníky a pokud jste si jistí, že svou práci děláte poctivě a nejlépe jak dovedete – s klientem není ani po několika výzvách řeč, netrapte se tím sami a rozhodně se nebojte obrátit na odborníky. V mém případě to byla ostravská firma 3advokáti.cz…. je to to stejné jako kdyby Vás trápil zub a nechtěli jste s tím zajít k zubaři. Vždy jsem se této formě jednání chtěl vyhnout, ale tady to nešlo a hádejte, kdo to vyhrál 😉 ano ten kdo dělá svou práci poctivě a nejlépe jak dovede. Co si z toho odnáším do budoucna? Pokud se Vám klient nezdá, tlačí na pilu … nechoďte do takové spolupráce. Vymstí se to. Na jednu stranu to je smutný, holt je to o lidech a “psychopaty” odhalit jen tak na první dobrou a ještě na dálku někdy nejde…. 100x díky za všechny ty ostatní rozumné klienty, kdy i pouhé podání ruky ještě něco znamená!

Srpen – Příběhy našich klientů a štěstí Honzy Kvasničky

Zhruba v srpnu jsme začali více přemýšlet nad interním marketingem. Vykopli jsme novou rubriku na webu a začali psát příběhy našich klientů, kteří nás nechali nahlédnout pod pokličku jejich byznysu, takže se dozvíte spoustu zajímavostí.

Co se týče IM srazu, po půl roce od posledního konání jsme využili první příležitost a ačkoliv se zdálo, že celá akce na poslední chvíli padne, misky vah byly na naší straně a 73. IM sraz s Honzou Kvasničkou se nakonec pořádal. Mohli jsme si tak vyslechnout velmi zajímavé téma: Jak na strategii e-shopu pomocí OKR. 

Celému IM srazu předcházel Honzův celodenní workshop na téma: Stanovte si správné cíle pro růst on-line projektu/e-shopu pomocí OKR prakticky. 

Pokud Vám IM sraz utekl, nezoufejte a mrkněte se na jeho záznam z pohodlí domova na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Hl2LCKIAmk4&t

Zpátky do minulosti a start Pyramidy

Vzpomínáte na naše loňské shrnutí, kde jsem v jednom bodě zmiňoval následující? Cituji: “Zcela otevřeně a do budoucna přiznávám, že je to neudržitelné vzhledem k velikosti týmu, rozdílům mezi seniory a juniory nebo vlastním drivem jednotlivce. 

Přátelé, letos jsme k tomu dozráli. Co tím myslím? Jednoduše řešeno, museli jsme navrhnout “změnu struktury v týmu”. Rozdíly mezi jednotlivými lidmi byly čím dál větší. Někdo jede prostě rychleji. Vymysleli jsme proto nový model, kterému říkáme “PYRAMIDA”, přičemž o pořadí uvnitř nerozhoduje délka působení ve firmě a zároveň se může nynější struktura měnit.

  • struktura je upravená podle úrovně a pozice (account manager, strategista, senior, junior…) 

NOVÝ MODEL ODMĚŇOVANÍ = FIX + POHYBLIVÁ SLOŽKA + ODMĚNA %

  • FIX: jednoduše jde o správně odvedené standardní aktivity, které jsou v popisu práce a kvalitu odvedené práce. Bylo vše a vždy dodáno včas, kvalitně, předáváme klientům proaktivní nápady? Pokud ne, je něco špatně – samozřejmě za předpokladu, že u nás měl dotyčný člověk vše k tomu, aby ovlivnil kvalitu výstupu směrem k zákazníkům.
  • Pohyblivá složka: je za práci navíc, za nadstandardní práci, skvělý nápad, zlepšení. Prostě za něco, co člověk v týmu nemusí dělat v rámci svých pracovních povinností, ale udělá to. Třeba proto, že ho to baví, měl nápad a dotáhl jej do konkrétní podoby.
  • % odměna: jde o “speciální bonus”, na který si sáhnou lidé, kteří jsou v pyramidě v té horní části. Je to kvartální odměna, kde jde o procentuální část obratu, který se rozdělí, pokud se daří plnit finanční plán. 

Další úvahy, jak systém odměn posunout ještě o level výše, nás vedou ke spojení aktivit s výkonem a KPIs klientů. 

Osobně nevím, jestli je naše nová pyramida ideální model. Na druhou stranu jsme díky ní udělali krok dopředu. Myslím si, že v tomto směru neexistuje jediné a nejlepší řešení, protože vždycky nacházím nějaké pro a proti. I tady budu opět rád za feedback, jak to chodí v jiných agenturách :).

Nejlepší videostrategie v Skliku

Sklik.cz vyhlásil na začátku srpna jednu ze svých dalších výzev, hned jsme věděli, že se musíme zapojit. Téma znělo jasně: Vytvořit nejlepší videostrategii. No a vy se můžete podívat, jak jsme to s naší strategií vyhráli na plné čáře ;-). https://blog.placement.cz/2020/11/04/jak-jsme-vyhrali-sklik-vyzvu-za-nejlepsi-video-strategii/

Z další tvorby zmíním, že Nikol se rozepsala na témata: Jak jsme se postavili k výzvě jménem discovery kampaň a jak jsme spokojeni s výsledky YouTube kampaně? https://blog.placement.cz/2020/10/01/otestovali-jsme-za-vas-google-discovery-kampane/

Vyzpovídali jsme také dalšího našeho klienta – D-Sport. Ptali jsme se, jak si stojí jejich e-shop v době pandemie i na to, jak bojují s konkurencí. https://blog.placement.cz/2020/11/18/d-sport-letos-jsme-zazili-rekordni-trzby-ale-jsme-opatrni/

Audity PPC kampaní a zaokrouhlení týmu

Začátek listopadu pro nás byl docela hektický a téměř ze dne na den jsme se museli  narychlo přestěhovat. Naštěstí se nám to povedlo. Aktuálně sídlíme v nových prostorách. Naleznete nás stále v Porubě, ale na nové adrese: Technologická 376/5.

Na podzim jsme také vytvořili novou podstránku Audity PPC reklamy: https://placement.cz/audit-ppc-reklam/ , kterou jsme spojili s “Uplakanou kreativou” ala: Brečíte nad výsledky vašich PPC reklam?! Obraťte se na plaČment.cz (PS: asi tato “uplakaná kreativa” nebyl špatný nápad, protože tohle nám před Vánoci poslala naše přímá ostravská “červená konkurence”… tímto tedy díky.

Naše kreativa, která běží:

 

Trošku se vrátím ke zmíněným auditům, rád bych k tomu řekl jednu věc – audity u nás nikdy nebudou zdarma. Nechceme se přidávat k takovým firmám, které tím chtějí jen získat nového klienta. A jak se říká, když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají – to není náš případ.

Mrkněte sami v našem videu, jak jsme díky PPC auditu například pomohli nastartovat další růst našeho klienta ManuTea.cz a ManuCafe.cz. https://www.youtube.com/watch?v=JFjOynPAjeo&feature=youtu.be

V závěru loňského roku jsme stihli vydat ještě jeden rozhovor o e-shopu NEJLEVNEJSISPORT.cz. Dočtete se, jak se podniká ve dvou, v čem je výhodné rozjet byznys v Ostravě a jaký mají názor na e-commerce? https://blog.placement.cz/…/nejlevnejsisport-cz-verime…/

Poslední naší novinkou z roku 2020 je přivítání ženské posily do týmu – Marii, která má 3letou zkušenost s PPC reklamou z konkurenční ostravské výkonností agentury, takže s know-how a svým humorem “zatím” přesně zapadá do naší firemní kultury. Slovíčko “zatím” uvádím záměrně, protože vy, kteří nás aspoň trošku sledujete víte, že na konci zkušební doby, celý tým vždycky hlasuje, zda nový člověk projde dále ;-). Pevně věřím, že pro Marušku budou všechny ruce nahoře. A mimochodem, příchodem Marie jsme se  po třech letech na trhu zaokrouhlili na 10 členný tým. 

Mimochodem, tady je ohlédnutí za loňským rokem: https://blog.placement.cz/2020/01/27/jaky-byl-rok-2019-a-jaky-bude-2020/

Pokud jste dočetli až sem, máte fakt můj obdiv a poděkování. V případě, že Vás cokoliv dalšího zajímá, klidně mi napište napřímo nebo zde do komentářů.

To je vše přátelé! 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.