D-SPORT: Letos jsme zažili rekordní tržby, ale jsme opatrní

Hádanka: Během výšky se tátovi vrtnul do podnikání s tím, že mu pomůže. Výsledkem byly dva roky hádek, tichá domácnost a nový e-shop. O jakou společnost jde? Samozřejmě, že o giganta D-SPORT, prodejce sportovního oblečení a obuvi. Jak bojují s konkurencí jako třeba AboutYou a proč se nebojí pandemie? Přečtěte si upřímný rozhovor s Nickem, synem zakladatele D-SPORTu, který rozjel online prodej na maximum.

“Pokud si u nás zákazníci v pohodě nakoupí a ještě se u toho trochu zasmějí, tak jsme spokojení.”

Představte nám D-Sport a pochlubte se, v čem jste výjimeční?

Jsme rodinná firma prodávající sportovní tenisky, oblečení a doplňky, kterou založil můj táta po revoluci. Byl jeden z prvních, kteří do Česka dokázali dostat tenisky Nike a adidas (adidas se píše s malým “a” na začátku). Vždycky vypráví historku, jak ještě neměl ani otevřeno a dva chlápci se zvědavě přišli podívat. Nakonec to skončilo duelem, kdy oba drželi jednu botu a ani jeden ji nechtěl pustit 🙂 Dneska se pořád zaměřujeme primárně na značky Nike a adidas, ale kromě nich jsme přidali a pořád přidáváme nové, po kterých je na trhu hlad. 

Lidi nás chválí hlavně v komunikaci a supportu. Nedávno jsme si dělali průzkum konkurence a zjistili, že jinde nefungují úplně základní věci ohledně objednávkového procesu. To je u nás taková samozřejmost, že nás to vlastně dost překvapilo. Máme celkem neformální komunikaci a často si z věcí (a sami sebe) děláme srandu. Pokud si u nás zákazníci v pohodě nakoupí a ještě se u toho trochu zasmějí, tak jsme spokojení.

 

Proč jste se rozhodli podnikat online a založit eshop?

Pro mě to byla otázka asi jako “Proč si ráno vyčistit zuby?”. Prostě to byl tak jasný a logický krok, že ten kdo to doteď neudělal, tak je prakticky mrtvý.

 

Nicku, eshop jste začal vést hned po škole. Jaké pro vás bylo naskočit do rozjetého byznysu, starat se o prodejny a eshop? 

Já to dělal ještě během posledních roků výšky. Strašně jsem se těšil, protože jsem v tom, co jsem studoval (Finanční trhy) neviděl moc smysl ani budoucnost. Takže když jsem pak na firmu měl najednou celé dny volného času, tak jsem si připadal jako pes, kterému hodíte 4 fláky masa do všech světových stran.

Starat se na 100 % o prodejny a navíc e-shop úplně dobře zároveň nešlo. Tak jsme si to s tátou rozdělili tak, že jsem rozvíjel online a on offline. Hlavně jsem byl (a pořád jsem) mladý floutek. Všechno jsem se učil googlením, zkoušením, chozením na přednášky a seznamováním se.

Jak jste zvládl takový příliv zodpovědnosti? Nechtěl jste někdy radši “utéct” :)? 

Až takovou zodpovědnost jsem na sobě nikdy necítil. Já to bral tak, že jdu pomáhat rodinné firmě místo dělání burzovního makléře. A k utíkání – bylo pár krizí, kdy se extra nedařilo, ale o tom to podnikání je.

“Dneska je to mnohem komplexnější a nestačí jenom “levně nakoupit a draze prodat”.

Jak se D-sport změnil od chvíle, kdy jste se postavil do jeho vedení?

To bych rád slyšel od někoho zvenčí :). Za sebe můžu říct, že jsme vybudovali mladý “online” tým k tomu stávajícímu a posouváme se víc a víc spíše k technologické firmě, než čistě obchodní. 

Dříve to bylo vyloženě o prodejnách a produktu. Dneska je to mnohem komplexnější a nestačí jenom “levně nakoupit a draze prodat”. Budoucnost vidíme hlavně v onlinu ve spojení s pár důležitými prodejnami.

 

Je ve vašem byznysu těžké držet krok s konkurencí nebo být ještě o krok napřed?

Strašně, ale to možná může říct úplně každý. My jsme loni museli ustát nápor německých nájezdníků v podobě Zalanda a AboutYou, o kterých jste určitě ještě neslyšeli. Když se podíváte obecně na trh s oblečením, tak je plný velmi silných hráčů.

Celé odvětví je teď o dobrých vztazích s dodavateli, protože když všichni prodávají všechno, tak je z toho dokonalá konkurence, ve které nikdo nic nevydělá (přece jenom ta ekonomka k něčemu byla).

 

Aktuálně máte osm prodejen, plánujete další rozšíření?

Rozšiřování plánujeme, ale ne v takovém měřítku, jako to bylo kdysi. Dneska je důležité mít zastoupení v důležitých velkých městech, kde je kupní síla dostatečná. V těch malých ji žerou právě e-shopy jako my. Muahahahaha.

Jak jste zvládli nouzový stav a uzavření obchodů a nákupních center? 

Ten první přišel v úplně nejhorší čas. Naše nejlepší měsíce v prodeji jsou právě březen až květen. Takže v tomto ohledu to bylo dost špatné. Na druhou stranu jsme ale pořád mohli prodávat online a lidi v tu chvíli neměli jinou možnost, kde nakupovat. 

Díky tomu jsme v dubnu i květnu nakonec udělali na onlinu historické rekordy, což nás hodně podrželo. Neumím si ale představit co zažívali majitelé restaurací nebo klubů. Takže si vlastně ani nechci stěžovat.

To aktuální uzavření vypadá o řád hůře. Lidi už nemají tolik úspor jako na jaře a nejspíše se teď bude lámat chleba. Cítím, že po jaře je celý e-commerce nahypovaný a slibuje si “enormní nárůsty a zisky”. My jsme v tom raději opatrnější.

 

Co je na provozování společnosti D-sport nejtěžší a jak to řešíte?

Na jednu prodavačku zákazník vytáhne při kradení zbraň, ČOIka nás varuje, že na vrácení má zákazník 14 dní a ne 30, obchod v Plzni obsadili mývali a nechtějí odejít. Taková ta provozní klasika.

 

Kolik máte nyní zaměstnanců?

Přibližně padesát. Pořád je většina na prodejnách a menší část je pak online support, logistika a marketing. Snažíme se udržovat malý efektivní tým a co jde automatizovat, automatizujeme.

Jaké máte s D-sport další plány?

V minulých letech jsme hodně investovali do technologií a dneska jsme připraveni se rychle rozrůstat do jiných krajin. Na rok 2021 je tedy cílem dostat se s e-shopem z dílny 3IT.cz do co nejvíce zemí. Zároveň chceme realizovat dlouho diskutovaný refit prodejen a v neposlední řadě chystáme vylepšený věrnostní program pro naše zákazníky a služby navíc.

 

Co se týče marketingu, jaké kanály vám dlouhodobě fungují?

Máme klasický marketingový mix jako PPC, srovnávače, affil, mailing atd. Tam to máme dost vyladěné a spíše hledáme nějaké další možnosti růstu. 

Na Facebooku a Instagramu je to více o kreativitě a o tom, co nás zrovna napadne. Zároveň hledáme pořád nové influencery, kteří se k nám hodí a dobře se s nimi spolupracuje. Marketingem se obecně snažíme bavit, protože pak to bude bavit i naše zákazníky. Skoro ve všech reklamách vystupujeme my sami. Snažíme se tak jít s kůží na trh a být autentičtí.

“Pro naše odvětví bude zásadní co nejvíce přiblížit online nakupování tomu klasickému na prodejně.”

Jak vidíte budoucnost e-commerce v česku?

Stačí se podívat na západ. Dochází k velkým konsolidacím a giganti získávají větší a větší sílu. Na to se musí menší e-shoper nějak nachystat a mít v hlavě jasné, čím tyhle hráče porazí. Určitě to ale povede k novým nápadům a inovacím. 

Pro naše odvětví bude zásadní co nejvíce přiblížit online nakupování tomu klasickému na prodejně. Tak, aby měl zákazník to nejlepší z obou světů. Není tajemstvím, že je pořád velké množství vratek kvůli tomu, že lidi oblečení zkouší. Jakmile se překoná tato bariéra, tak se zase posuneme o kus dále.

A pak očekávám, že se stane velkým trendem udržitelnost. U nás to už aktivně řešíme a v podstatě všechny nové věci, které děláme, tak podléhají otázce: “Nedalo by se to udělat ekologičtěji?”

 

Využíváte také PPC reklamu. Jak vám pomáhá při chodu celé firmy?

Pro nás je to taková jistota. Víme, že o to máme postaráno a můžeme se spolehnout, že nám z toho vypadne určitá část, kterou pak použijeme na další rozvoj. Teď to zní jako laciná reklama na vašem blogu, ale fakt to tak je.

 

Prozraďte, jaký podíl mají na vašich obratech PPC reklamy?

Docela dost :).

 

Je něco, co vám na PPC reklamě vadí, nebo vám v ní chybí?

Jo, potřeboval bych, aby to bylo 10x levnější, přinášelo to 5x větší tržby a všechno se dalo dosledovat na halíř přesně. Taky by se hodila jednou ročně masáž od někoho z Googlu. A ze sekce “reálné” očekávám v PPC reklamě další automatizace. Už teď se hodně věcí nemusí dělat ručně a Google očividně tímto směrem jde. 

 

Líbil se vám rozhovor s D-Sport? Přečtěte si také další příběhy s PneuOK, Můjkoberec.cz nebo Čistédřevo.cz.

 

S reklamou můžeme pomoct i vám. Rádi pro vás připravíme audit vašich kampaní nebo nás nezávazně kontaktujte a společně zjistíme přesně, co potřebujete ppc@placement.cz.

Příspěvek byl publikován | Rubrika: Příběhy našich klientů | Autor: .

Autor: Michaela Špačková

Po vysoké škole jsem se chtěla stát copywriterkou. O pár let později a práci na reklamních textech jsem se přihlásila na semestrální studium digitálního marketingu Digisemestr.cz, kde jsem se poprvé blíže setkala s PPC reklamou a začala pracovat jako optimalizátor PPC u Seznam.cz. V Placementu jsem rozšířila své znalosti, stále se učím a pomáhám klientům dosahovat cílů v rámci PPC systémů. Baví mě hledat v datech širší souvislosti a podle toho také upravovat reklamní strategii.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.