Audit Heureka.cz a Zboží.cz “krok za krokem”

Jestliže vlastníte e-shop, vyplatí se propagovat svůj sortiment napříč všemi dostupnými kanály (pokud se nejedná o zboží, které na některých kanálech inzerovat nelze). Nespoléhejte se pouze na PPC, affiliate nebo mailing, třeba jsou právě vám zbožové porovnávače šité na míru.

Často se setkávám s tím, že by klient rád inzeroval své zboží na zbožových porovnávačích. Mým úkolem je pak zjistit, zda je pro něj vhodné propagovat svůj sortiment na tomto kanále. Mnoho klientů neví, jak ke zbožovkám přistupovat a mají pocit, že se stačí registrovat a tržby přijdou samy.

“Chceme být na Heurece, zařiďte to.”

Je proto důležité jim z mé strany vypracovat srozumitelný audit, aby pochopili, jak se na zbožových srovnávačích chovat a co a jak zde inzerovat.

Na co si dát při auditu pozor?

Unikátní zboží

Pokud jste jediní, kdo zboží nabízí, nebudete se mít s kým párovat a tím pádem ztrácíte možnost biddování na Heurece. Pokud dojde k vytvoření produktové karty, budete se na ni nacházet sám. Bude obtížné dostat se mezi TOP produkty a zákazníci se o vás pravděpodobně nedozví. Zapomeňte na ručně pletené náramky a vlastní potisky triček, pro ty zvolte například glami.cz.

Vysoká vs nízká cena

Přistupujte opatrně k produktům, které mají nízkou cenu. Příliš levné produkty nemusí být rentabilní biddovat. Stejně tak můžete doplatit na velké množství prokliků ač s účtovanou minimální cenou za proklik. Pozor také u produktů s příliš vysokou cenou oproti konkurenci. Hrozí, že vaše produkty nebude nikdo nakupovat, pokud nemáte silný brand. Informace o tom, jak si oproti konkurenci stojíte na Heurece, můžete vyčíst ze Sortiment Reportu.

Jak začít s auditem?

Pokud mám přístupy do zbožového vyhledávače, můžu rovnou začít s auditem.

Kdo se páruje, ten je vidět

Jako první se při auditu dívám na spárovanost produktů. Pokud má e-shop vyladěný XML feed, dle specifikace daného porovnávače, tak se obecně setkávám s velice dobrou spárovaností. Ačkoliv z praxe vím, že se produkty párují rychleji a snáze na Heurece než na Zboží. Porovnám počet importovaných produktů s počtem spárovaných a hned zjistím dvě věci důležité pro správu: Má e-shop v případě Heureky, dostatečný počet spárovaných produktů k tomu, aby mělo smysl u něj zapínat bidding? Pokud má klient nízkou spárovanost, jak mu můžu pomoct?

Na Heurece v záložce přehledu spárovanosti, naleznete spárované produkty a také ty, se kterými je potřeba pracovat. Obrázek níže znázorňuje ne příliš optimální spárovanost produktů.

Pomocné lano nám může hodit také novinka v datových přehledech Heureky a to konkrétně soubor s nespárovanými produkty. Na téma, datových přehledů a spárovanosti se můžete těšit v dalším článku.

Ve Zboží.cz pak spárovanost vidíte takto:

Bez dat to nepůjde

Kromě spárovanosti e-shopu by mě mělo také zajímat, zda má e-shop nasazené měřící kódy. Zboží.cz nově zavedlo standardní měření konverzí, bez kterého se neobejdete. Pokud nemáte měření konverzí nastavené, tak si můžete rovnou házet kostkou a jen hádat, které produkty nebo kategorie přivedly tu či onu konverzi a na co cílit biddingem. Stejná situace je také na Heurece. Zde by kromě plné implementace měření konverzí neměla chybět ani nasazená služba “Ověřeno zákazníky”, na jejímž základě můžete získat certifikát “Ověřeno zákazníky”. Díky certifikátu bude váš e-shop působit věrohodněji pro potenciální zákazníky. Stejně tak získáte možnost účastnit se v každoroční soutěži ShopRoku, také na Dni dopravy zdarma, Garanci dodání do Vánoc, získáte export recenzí na svůj web, ale hlavně získáte Sortiment Report a možnost navyšování cen za proklik – bidding. Bez tohoto certifikátu můžete na přednostní řazení rovnou zapomenout.

Zázrak jménem Sortiment Report

Pokud vlastníte certifikát “Ověřeno zákazníky” otevírá se pro vás možnost vygenerování Sortiment Reportu. Ze souboru zjistíte nejen data o produktech, které na Heureku zasíláte, ale také jak si stojíte oproti konkurenci. Kolik dalších konkurentů se nachází na produktové kartě s vámi, nebo zda jste jediní, kdo produkt nabízí? Nabízíte produkt nejlevněji, nebo se naopak zobrazujete mezi nejdražšími nabídkami? Jaká je vaše pozice dle biddingu (pokud jej využíváte)? Jaká je cena za proklik případně nejnižší nebo nejvyšší nabídka na kartě? Který produkt je u zákazníků populární? Všechny tyto informace, v Sortiment Reportu najdete a tato data můžete využít ve svůj prospěch a vědět, kde a jak přidat. Můžete zvážit vyřazení některých produktů z feedu, nebo naopak vyčíst potenciál pro bidding.

Pokud vám data ze Sortiment Reportu nestačí, nahlédněte do datových přehledů a zde do souboru “Přehled o výkonu a nákladech”. Jsou zde informace o jednotlivých produktech za posledních 90 dnů. Můžete z nich vyčíst útratu, tržby, objednávky i návštěvy jednotlivých produktů. Zjistíte také, kolik konkrétně objednávek přišlo díky biddingu i mimo něj. Můžete tak snadno odhalit produkty, které jsou oblíbené a lze je biddovat a které naopak utrácejí peníze bez konverzí a ty pak vyřadit z feedu nebo jim nastavit minimální cenu za proklik.

Vyladěný XML feed

Jedním z posledních aspektů, které mě zajímají je to, v jakém stavu se nachází klientův XML feed. Proto není nic jednoduššího než si XML feed otevřít a zběžně se podívat, zda se zde nachází všechny povinné tagy daného srovnávače. Procházet položku po položce celý XML feed je nemožné, proto při své práci využívám audit od Mergada, který je zdarma. Mergado projede celý XML feed a dodá mi výstup s chybami a nedostatky, které odhalil. Můžete tak velice snadno odhalit produkty s nulovou cenou, duplicitními názvy nebo obrázky, chybějící povinný tag, neplatné URL adresy apod.

 

Mergado pomůže nejen s auditem XML feedu, ale hlavně také se správou informací v XML feedech. O tom, jak ke správě XML feedu v Mergadu přistupovat, se budete moct dočíst v dalším článku.

Na základě výše zmíněného pak můžu klientovi navrhnout správu biddingu, pomoct s párováním produktů, optimalizace XML feedu apod.

Při svém auditu nezjišťuji pouze nedostatky a mezery, kde by se dala inzerce zlepšit, ale pohlížím také na dosavadní výkon e-shopu na zbožových vyhledávačích i mimo ně. Pokud nejdou ostatní kanály ruku v ruce je možné, že ani zbožové vyhledávače neudělají zázraky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.