Podklady pro zadavatele a tvůrce grafické PPC reklamy – Sklik a Ads

Článek, který by měl šetřit čas a peníze. Všechny potřebné informace pro zadavatele a tvůrce grafické reklamy pro PPC systémy Sklik a Ads na jednom místě. Jaké jsou rozměry, datové velikosti, formáty a další omezení grafické PPC reklamy? Čtěte dále.

V dnešním článku bych chtěl shrnout, jaké rozměry, velikosti a formáty můžete pro grafickou PPC reklamu využívat v systémech Sklik a Ads. Článek nebude pojednávat, jak přemýšlet nad kreativou a co by banner nebo obrázek pro kombinovanou reklamu měl obsahovat pro navýšení CTR, počtu konverzí nebo koho by měl banner a kombinovaný formát oslovit (cold publikum, rmk atp.).  Článek je sepsán na základě podnětů od našich klientů, kteří si řeší realizaci bannerů a grafických podkladů se svým grafikem.

Klienti se často ptají na ty stejné otázky – Jaké rozměry máme udělat? Musíme dělat všechny podporované rozměry? Jaké jsou základní pravidla od systémů? Jaká může být datová velikost?

Článek by měl ušetřit čas a peníze – často se stává, že se bannery musí zmenšovat, ořezávat a nebo vracet zpět klientům. Tak proč to neudělat na první dobrou!!!

Od článku rozhodně nečekejte úplný přepis pravidel z nápověd – budu se snažit zaměřit na ty nejčastější problémy.

Reklamní systém Sklik

Grafickou reklamu lze rozdělit na bannerovou, kombinované formáty a branding. Doporučení, které si přečtete v následujících blocích jsou platné pro většinu eshopů a služeb. Pokud vaše služba a prodej není úplně standardní můžete spadnout do tzv. nepovoleného či pravidly omezeného obsahu. Seznam respektive Sklik za nepovolený či pravidly omezený obsah považuje například: alkoholické nápoje, tabákové výrobky, zdravotní tvrzení, sázení a loterie a další. Úplné omezení najdete v nápovědě Skliku nepovolený obsah.

Bannerová reklama

Rozměry bannerové reklamy je potřeba vybírát na základě cílení, potřebného zásahu nebo typu kampaně. Ty “nejdůležitější a základní” bannery vám vyznačím červenou barvou.

Rozměry

  • 160 x 600 px
  • 300 x 600 px
  • 300 x 300 px
  • 300 x 250 px
  • 320 x 100 px
  • 480 x 300 px (HP Seznam.cz)
  • 728 x 90 px
  • 970 x 210 px
  • 970 x 310 px

Červeně jsou vyznačeny rozměry, které mají nejvíce zobrazení a prokliků.

Základní Omezení

  • Maximální datová velikost pro bannery je 150 kb a podporované formáty jsou .jpeg, .jpg, .png, .gif.
  • Bannery musí být jasně čitelné.
  • Rozměry bannerů je potřeba dodržovat přesně.
  • Uživatel po prokliku by měl vědět kam ho banner bude směřovat.
  • Bannery, které cílí na doplňky stravy, musí obsahovat text: Doplněk stravy.
  • Úplné pravidla najdete na nápovědě Sklik.

Kombinovaný formát

Kombinovaná reklama vyžaduje vždy dva obrázky (obdélník a čtverec) + logo, které je nepovinné.

Rozměry Pro obrázky

  • Doporučený rozměr pro obdélníkový obrázek (1,91:1) 1200 x 628 px (minimální rozměr 600 x 314 px)
  • Doporučený rozměr pro čtvercový obrázek (1:1) 1200 x 1200 px (minimální rozměr 300 x 300 px)
Základní omezení
  • Podporované formáty jsou .jpeg, .jpg, .png, .gif a maximální datová velikost je 1 MB
  • Obrázky nesmí obsahovat více než 20% textu.
  • Obrázky nesmí obsahovat CTA prvky.
  • Obrázek může být na některých plochách (např. HP Seznam.cz) oříznutý o cca 7 %.
  • Obrázky nesmí obsahovat logo a nesmí být náhled stránky.
  • Nejsou povoleny animované obrázky
  • Úplné pravidla najdete v nápovědě pro kombinované formáty.

Rozměry Pro Loga

  • Doporučený rozměr pro obdélníkové logo (4:1) 800 x 200 px (minimální rozměr 512 x 128 px)
  • Doporučený rozměr čtvercového loga (1:1) 300 x 300 px (minimální rozměr 128 x 128 px)
Základní omezení
  • Podporované formáty jsou .jpeg, .jpg, .png, .gif a maximální datová velikost je 1MB.
  • Logo není povinné a Sklik negarantuje zobrazení
  • Logo volte podle poměrů stran vašeho logotypu. Nikdy netvořte logo obdélníkové do čtvercového a naopak.
  • Logo by se mělo roztáhnout do celé plochy bez zbytečných okrajů.
  • Logo musí mít bílé nebo průhledné pozadí – nesmí být například na černém pozadí.

Branding

Podporovaný rozměr pro branding je 2000 x 1400 px, podporované formáty jsou .jpg, .png, .gif a maximální datová velikost je 500 kB.

Reklmaní systém Ads

Bohužel nelze říct, že stejné požadavky na grafickou podobu reklamy má Ads a Sklik. Pro reklamní systém Ads došlo k rozdělení na bannerovou a kombinovanou reklamu.

Bannerová reklama

Bannerová reklama Ads nabízí daleko více rozměrů než Sklik. Samozřejmě je to dáno tím, že Ads působí po celém světě a nabízí daleko více prostoru pro cílení. Rozměry jsou závislé na typu cílení a cíle kampaně. Proto vám opět vyznačím “základní” rozměry červenou barvou.

RozměrY

Čtverec a obdélník

  • 200 x 200
  • 240 x 400
  • 250 x 250
  • 250 x 360
  • 300 x 250
  • 336 x 280
  • 580 x 400

Vysoký sloupec

  • 120 x 600
  • 160 x 600
  • 300 x 600
  • 300 x 1050
  • 468 x 60

Široký banner

  • 728 x 90
  • 930 x 180
  • 970 x 90
  • 970 x 250
  • 980 x 120

Mobilní

  • 300 x 50
  • 320 x 50
  • 320 x 100

Červeně jsou vyznačeny rozměry, které mají nejvíce zobrazení a prokliků.

V Ads je možné inzerovat i ve formátu HTML5. Tento formát není až tak rozšířený. Nebudu ho tady popisovat a případné podrobnější informace naleznete v nápovědě Ads.

Základní omezení

  • Podporované formáty jsou .gif, .jpg, .png a maximální datová velikost je 150 kB.
  • Rozměry bannerů je potřeba dodržovat přesně.

Responzivní reklamy

Podobný formát jako kombinovaný formát u Skliku. Google má některé specifikace trošku jiné v porovnání s Sklikem. Ve většině případů Google Ads schvílí většinu kombinovaných reklam – ve srovnání s Sklikem, který je mnohem přísnější. Kontrolu ze strany Skliku naprosto chápu a ve své podstatě se snaží o zachování principů nativní reklamy.

Rozměry Pro obrázky

  • Doporučený rozměr pro obdélníkový obrázek (1,91:1) je alespoň 600 x 314 px
  • Doporučený rozměr pro čtvercový obrázek (1:1) je 300 x 300 px

Základní omezení

  • Maximální datová velikost obrázku je 5 MB.
  • Obrázky nesmí obsahovat více než 20% textu.
  • Obrázek nesmí být animovaný
  • Google může omezovat obrázky, které obsahují ochranné známky
  • Obrázek by měl být kvalitní a neměl by být rozmazaný
  • U některých reklam může dojít k horizontálnímu oříznutí obrázku až o 5 % na každé straně.

Rozměry Pro Loga

  • Doporučený rozměr pro obdélníkové logo  (4:1) je 1200 x 300 px (minimální rozměr 512 x 128 px).
  • Doporučený rozměr čtvercového loga (1:1) je 1200 x 1200 px (minimální rozměr 128×128 px).

Základní omezení

  • Maximální datová velikost obrázku je 5 MB.
  • Pozadí loga by mělo být průhledné.

Příklad nesprávné bannerové reklamy

Zamítnuté PPC reklamy adwords a sklik

Příklad správné bannerové reklamy

Zde jen pro inspiraci zasílám ukázky dvou sad bannerových reklam, které tvoříme pro naše klienty s ověřenými externími grafiky. Dodání grafických podkladů poskytujeme jen jako doplňkovou službu pro naše klienty, stále zatím naše “gró” je tvorba a optimalizace PPC reklamy.

(1) Ukázka klient MUJSTROMECEK.cz – kreativa nemá záměrně CTA (call to action) prvek. Článek i sada není zaměřena na kreativu, ale na míru CTR a výkonnost.

Odkaz: https://drive.google.com/drive/folders/1RV0OlWQm9nbvvSh-uwGa-RJG9fR5oIyY?usp=sharing

(2) Ukázka klient ZINDULKA.cz / YACHTING.com – bývalý klient. V ukázce můžeme vidět, že rozměry pro kombinovaný formát obsahují text + logo. V minulosti to Sklik bez problému spouštěl. Aktuálně tohle důrazně nedoporučujeme a tvoříme / nasazujeme do Skliku tento formát kombinované reklamy BEZ LOGA A TEXTU – vše důležité se dá vyjádřit slovně v popisném řádku a navíc logo má své vlastní místo v tomto formátu.

Odkaz: https://drive.google.com/drive/folders/1K9I37UwmL6fG61jOP42NI2YDhBYizc4T

Shrnutí závěrem

Dodržujte pravidla, rozměry, datové velikosti!!!

Tabulka s rozměry pro PPC grafickou reklamu
Tabulka s rozměry pro PPC grafickou reklamu

Tipy a doporučení na nástroje

Online nástroj na kompresi obrázků – TinyPNG

Online nástroj na procentuální kontrolu textu v obrázku nebo alternativa přímo od FaceBooku

Využíváte nějaký online nebo Mac/Windows nástroj a přijde vám užitečný? Podělte se!

Autor: Aleš Havránek

Seniorní PPC specialista v agentuře PLACEMENT.cz mám na starostí: Set-up a optimalizaci pokročilých PPC kampaní, zaměřené na výkon. Specializace (oblíbený) typ kampaně: Search, Shopping Ads a Produktové inzeráty.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.